Verslag schrijven met AI: vriend of vijand voor jou als student?
Je zit voor je laptop, het knipperende cursor op een leeg Worddocument wachtend op jouw woorden. De druk om te beginnen voel je in je nek hijgen. Dan denk je: "Wat als AI me hiermee kan helpen?" Steeds meer studenten overwegen AI-tools zoals ChatGPT voor hun verslagen. Maar hoe verstandig is dat eigenlijk? In dit artikel duiken we in de wereld van AI en schrijfopdrachten om dat voor je uit te zoeken.
Wat zijn AI teksten eigenlijk?
AI teksten – teksten gegenereerd door kunstmatige intelligentie – komen uit geavanceerde systemen zoals ChatGPT. Deze systemen zijn gebaseerd op enorme datasets met menselijke taal. Door deze data te analyseren, leren ze patronen herkennen en kunnen ze zelf teksten schrijven of vragen beantwoorden. Je typt een vraag in en bam, daar is je antwoord. En het mooiste? Het klinkt net alsof een mens het heeft geschreven. Een slimme schrijfassistent voor studenten dus. Ontdek hier hoe ChatGPT je kan helpen bij het schrijven van originele teksten in het onderwijs.
ChatGPT in het onderwijs
ChatGPT is razend populair onder studenten. Van het genereren van essays tot het beantwoorden van complexe vragen, deze tool lijkt het allemaal te kunnen. Maar er zijn ook zorgen. Docenten vragen zich af of het werk dat wordt ingeleverd wel echt van de student zelf is. En wat betekent het voor de ontwikkeling van de student als ze te afhankelijk worden van dergelijke tools? Neem bijvoorbeeld het vak Nederlands: daar gaat het om jóuw taalvaardigheden.
Benieuwd of docenten kunnen herkennen of je ChatGPT hebt gebruikt? Lees dan dit artikel over de herkenbaarheid van ChatGPT door docenten.
Wat zegt de wet over AI-tools zoals ChatGPT bij verslagen?
Technologie en onderwijs veranderen razendsnel. De wet loopt daardoor soms een beetje achter. In Nederland zijn er nog geen specifieke wetten over AI in het onderwijs. Maar dat betekent niet dat alles zomaar mag.
Het Nederlandse kabinet zegt dat leraren zelf moeten opletten of studenten geen misbruik maken van slimme tools zoals ChatGPT. Ze vinden het niet nodig om extra strenge regels te maken. Dus, als student moet je zelf goed nadenken over hoe je deze tools gebruikt. Het gaat er niet alleen om wat je inlevert, maar ook hoe je tot je antwoorden komt.
Wat betekent dit voor studenten?
Dit betekent dat jij als student verantwoordelijk bent om de regels van je school te kennen en te volgen. Als je bijvoorbeeld ChatGPT gebruikt voor je verslag en zegt dat je alles zelf hebt gedaan, kan dat problemen opleveren. Sommige scholen zien dat als valsspelen. Blijf op de hoogte van wat jouw school zegt over het gebruik van AI en zorg ervoor dat je eerlijk bent over hoe je je werk maakt. Zo voorkom je problemen en leer je ook nog eens op een slimme manier omgaan met AI.
De voordelen van AI gebruiken bij het schrijven van een verslag
AI kan je helpen met:
Grammatica- en stijlchecks: Nooit meer zorgen over dt-fouten of andere slordigheden.
Inhoudelijke suggesties: Stel je voor dat je een assistent hebt die je wijst op interessante bronnen of invalshoeken die je over het hoofd hebt gezien.
Structurering: Een goed verslag heeft een duidelijke opbouw. AI-tools zoals ChatGPT kunnen je helpen om je gedachten te ordenen en een logische structuur te creëren.
Verslag schrijven met AI: de risico’s
Maar let op, er zijn ook nadelen aan en verslag schrijven met AI. Het grootste gevaar? Plagiaat. Ook al genereert ChatGPT unieke teksten, ze kunnen soms sterk lijken op bestaande bronnen. En als je te veel op AI leunt, mis je misschien de kans om zelf kritisch te denken en je eigen schrijfvaardigheid te ontwikkelen.
Dus onthoud: Jouw unieke stem en inzicht zijn onvervangbaar, ongeacht de technologie die je gebruikt. Bovendien zijn de gevolgen van plagiaat in je verslag niet mals. Meer weten over het risico op plagiaat bij het gebruik van AI voor je verslag? Lees hier waarom ChatGPT wel serieuze consequenties kan hebben op het verdere verloop van je studie.
Verslag schrijven met AI: zo zit het met plagiaat
Als je overweegt om een verslag te schrijven met AI, vraag je je misschien af: kan ChatGPT plagiaat plegen? Plagiaat betekent het onrechtmatig gebruiken van iemand anders zijn werk zonder de juiste bronvermelding. ChatGPT kopieert geen teksten direct van andere bronnen. In plaats daarvan combineert het verschillende bronnen en algoritmen om nieuwe, unieke teksten te genereren. Dus nee. Strikt genomen, pleegt ChatGPT geen plagiaat.
Echter, er zit een addertje onder het gras. Hoewel ChatGPT originele teksten creëert, kunnen deze teksten soms sterk lijken op bestaande bronnen. Bovendien is het vaak onduidelijk waar de gegenereerde informatie vandaan komt. Als ChatGPT bijvoorbeeld informatie van een website gebruikt, kan het moeilijk zijn om die bron te traceren. Dit kan leiden tot een ontbrekende bronvermelding, wat ook als plagiaat kan worden beschouwd. Dus, hoewel het verleidelijk kan zijn om een verslag te schrijven met AI, is het belangrijk om waakzaam te blijven en ervoor te zorgen dat je alle bronnen correct citeert.
Richtlijnen voor het gebruik van AI in je verslag
Als student heb je waarschijnlijk al gehoord van de kracht van AI-tools zoals ChatGPT. Maar voordat je een verslag gaat schrijven met AI, is het goed om te weten waar je aan toe bent:
Waarom duidelijke regels: Met zoveel studenten die AI-tools ontdekken, is het belangrijk om te weten wat wel en niet mag. Je wilt immers niet dat je harde werk voor niets is geweest omdat je de regels niet kende.
Wat zegt jouw hogeschool of universiteit: Check altijd het beleid van je onderwijsinstelling. Sommige scholen hebben al specifieke regels over het gebruik van AI in verslagen.
Wees eerlijk over je hulpmiddelen: Als je AI gebruikt hebt, geef dit dan aan. Transparantie kan je redden van mogelijke problemen later.
Tips voor het gebruiken van AI in je verslag
Het gebruik van AI voor academische verslagen kan een krachtig hulpmiddel zijn, maar het is belangrijk om het op de juiste manier in te zetten. Hieronder delen we enkele tips om je te helpen het meeste uit AI te halen zonder de integriteit van je werk in gevaar te brengen:
Gebruik AI als hulpmiddel, niet als vervanging: Gebruik AI als een hulpmiddel, niet als een totale vervanging. Zorg ervoor dat je de controle behoudt over je werk.
Dubbelcheck alles: Vertrouw nooit volledig op AI. Het is essentieel om alle feiten, bronnen en de algehele structuur van je verslag te dubbelchecken. Maak hiervoor eventueel gebruik van een AI-checker.
Openheid over AI-gebruik: Wees eerlijk en duidelijk tegenover je docenten en medestudenten over hoe en in welke mate je AI-tools hebt ingezet in je werk.
Benieuwd hoe vaak je je scriptie mag herkansen als je AI hebt gebruikt en het misgaat? Lees dan dit artikel over de regels rond het herkansen van je scriptie.
De toekomst van een verslag schrijven met AI
Technologie blijft groeien en AI zoals ChatGPT wordt steeds beter. In de toekomst kunnen AI-systemen wellicht nog sneller, slimmer en menselijker worden. Dat heeft voor- en nadelen voor studenten. Aan de ene kant kan AI je helpen met onderzoek, moeilijke stof snappen en beter schrijven. Maar als je te veel op AI vertrouwt, leer je misschien minder zelf. En wie weet? Misschien gaan scholen in de toekomst wel AI gebruiken in de lessen. Zo ben je alvast voorbereid op een wereld waarin AI overal is.
Wat als het toch misgaat?
Beschuldigd worden van plagiaat of academische fraude is een ernstige zaak. Als je denkt dat AI een rol speelde, zoek dan hulp. Bij De Studentenadvocaat zijn we gespecialiseerd in dergelijke kwesties en staan we klaar om je te adviseren. Dus heb je hulp nodig na een beschuldiging van AI-gebruik in je verslag? Stuur ons dan vandaag nog een bericht, gewoon in jouw eigen woorden. Dan kijken wij gelijk hoe we je kunnen helpen.