Algemene Voorwaarden SKE Advocaten
SKE advocaten
1. SKE advocaten wordt gevormd door een maatschap van de advocaten Mr A.M. de Koning en Mr R.J. van Eenennaam en staat voor Strategie, Kennis, Evenwicht. De genoemde personen zijn de enige maten.
2. De maatschap staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 27336906.
3. Het aan de Maatschap toegekende BTW-nummer is NL 818165108B01.
4. De toepasselijkheid van door (aanstaande) cliënten gehanteerde algemene voorwaarden wordt door de maatschap uitdrukkelijk uitgesloten. Een verwijzing van een (aanstaande) cliënt naar diens algemene voorwaarden wordt door de maatschap ook niet aanvaard. Door het geven van een opdracht aan de maatschap of door het sluiten van een overeenkomst met de maatschap, doet de (aanstaande) cliënt uitdrukkelijk afstand van zijn eventuele eigen voorwaarden.
5. Een cliënt die eenmaal onder de vigeur van onderhavige voorwaarden met de maatschap heeft gecontracteerd, wordt geacht bij een nadien nader gesloten overeenkomst, op welke wijze dan ook, stilzwijgend akkoord te zijn met de toepassing van deze voorwaarden.
6. Eventuele wijzigingen van de AV worden gepubliceerd op de website (www.ske-advocaten.nl) en in lopende zaken aan de cliënt op diens verzoek toegezonden.
Rechtsverhouding
7. Alle opdrachten die worden verstrekt, inclusief eventuele wijziging van de opdrachten en vervolgopdrachten, beschouwt de maatschap als uitsluitend aanvaard en uit te voeren door of namens de maatschap. Dat geldt ook als de cliënt een opdracht uitdrukkelijk of stilzwijgend verstrekt met het oog op uitvoering door een bepaalde persoon. De werking van de artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 Burgerlijk Wetboek, dat een hoofdelijke aansprakelijkheid vestigt als meerdere personen opdracht hebben ontvangen, wordt uitdrukkelijk uitgesloten. Het is de maatschap toegestaan om werkzaamheden in het kader van de opdracht uit te laten voeren door een vervanger. Het is de maatschap toegestaan bij de uitvoering van opdrachten derden in te schakelen, welke inschakeling zij zal melden aan de cliënt (of diens vertegenwoordiger).
8. Tenzij anders overeengekomen, gaat de maatschap er vanuit dat bestuurders en werknemers en anderszins vertegenwoordigers van de cliënt die aan de maatschap opdrachten verstrekken, bevoegd zijn dat te doen. De maatschap kan ook door hen mondeling verstrekte opdrachten uitvoeren.
Contacten
9. De maatschap kan, tenzij anders overeengekomen, communicatie met de cliënt of diens contactpersoon via e-mail laten verlopen. De maatschap betracht daarbij zorgvuldigheid, maar garandeert niet dat de per e-mail verzonden berichten en/of bestanden veilig of virusvrij zijn. De maatschap is niet aansprakelijk voor verlies of schade veroorzaakt door het gebruik van elektronische communicatie.
Honorarium / voorschotten / gefinancierde rechtsbijstand / derdengelden / vaste prijsafspraken
10. In beginsel geldt dat een voorschot voor de te verrichten werkzaamheden wordt gevraagd. Dat voorschot moet zijn voldaan voordat de werkzaamheden aanvangen. Er wordt maandelijks gedeclareerd of er wordt (in termijnen) een vast bedrag gedeclareerd. Bij de voorschotten en de maandelijkse declaratie worden, naast het honorarium dat bestaat uit het aantal bestede uren vermenigvuldigd met de toepasselijke uurtarieven, ook kosten als griffierechten, deurwaarderskosten, uittreksels en dergelijke in rekening gebracht. De uren worden geschreven in tijdeenheden van steeds 6 minuten en de toepasselijke veelvouden daarvan. In het algemeen is 21% BTW, althans het op het moment van declareren geldende BTW percentage verschuldigd over het honorarium en over bepaalde verschotten. Betaalde voorschotten worden altijd pas met de laatste declaratie verrekend.
11. De cliënt of vertegenwoordiger van de cliënt dient alle declaraties binnen acht dagen te voldoen. Voor voorschotdeclaraties kan een andere, ook kortere betalingstermijn worden afgesproken, afhankelijk van het moment waarop de werkzaamheden moeten aanvangen. Indien niet (tijdig) betaald wordt, behoudt de maatschap zich het recht voor om alle werkzaamheden direct op te schorten, c.q. te staken. Voorts kan de vordering in handen gegeven worden van de deurwaarder, waarbij aanspraak zal worden gemaakt op vergoeding van buitengerechtelijke incassokosten van 15% en wettelijke rentes met een minimum van € 22,69 en de BTW over dit bedrag.
12. De maatschap declareert alle door haar maten of medewerkers aan de opdracht bestede tijd, waaronder (niet uitsluitend) begrepen de tijd besteed aan het bijwonen van vergaderingen, reizen, het bestuderen en opstellen van stukken, onderzoek van literatuur en jurisprudentie, correspondentie met de cliënt en derden, alsmede in- en uitgaande telefoongesprekken.
13. De maatschap behoudt zich het recht voor om gelden van de cliënt die zij onder zich houdt (die niet bestemd zijn voor een specifiek doel) aan te wenden voor de voldoening van uitstaande declaraties. Dit betreft m.n. gelden die in het kader van een verkregen schadevergoeding op de derdengeldenrekening van het kantoor zijn gestort. Deze gelden worden in beginsel met openstaande declaraties verrekend, tenzij anders is afgesproken en dat ook schriftelijk is vastgelegd.
14. Indien voor de cliënt wordt opgetreden op basis van toevoeging, waarbij de kosten voor rechtsbijstand worden vergoed door de Raad voor Rechtsbijstand (RvR), gaat de maatschap uit van de correctheid van de door de cliënt verstrekte gegevens, zoals het BSN-nummer en inkomen.
15. De cliënt verklaart zich met het verstrekken van die gegevens in het kader van de verkrijging van de vergoeding door de maatschap aan derden, zoals de RvR en de Belastingdienst, akkoord. Voor eventuele gevolgen van die verstrekking is de maatschap niet aansprakelijk.
16. Indien de door de cliënt verstrekte gegevens onjuist blijken of worden, waardoor de maatschap geen aanspraak kan maken op vergoeding door de Raad voor Rechtsbijstand, is de cliënt zonder meer gehouden tot betaling van het door of namens de maatschap gewerkte aantal uren maal het normale uurtarief van de betreffende maat, maten en/of medewerker(s).
17. De maatschap spant zich in om gelden van de derdenrekening zodra de gelegenheid zich daartoe voordoet door te storten naar de cliënt/rechthebbende. De maatschap is evenwel niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door het niet bij eerste gelegenheid doorstorten van derdengelden.
18. Als met de (aanstaande) cliënt een vaste prijs wordt afgesproken voor behandeling van de zaak, wordt deze prijs voorafgaand aan de verrichting van werkzaamheden gedeclareerd en betaald. Na betaling is de maatschap gehouden tot verlening van de rechtsbijstand, ook als de advocaat die de rechtshulp aanvankelijk verleent op enig moment niet meer voor de maatschap werkt. Betaalde bedragen in het kader van een vaste prijsafspraak worden niet terugbetaald als de advocaat die de rechtshulp aanvankelijk verleende niet meer voor de maatschap werkzaam is.
Persoonsgegevens
19. In verband met de Verordening op de advocatuur (artikel 7) dient de maatschap de identiteit van de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger(s) vast te stellen door middel van het noteren van een paspoortnummer of het nummer van een ander identiteitsbewijs. De cliënt verleent door het accepteren van deze algemene voorwaarden hieraan medewerking en verleent toestemming tot het verkrijgen, opslaan en verwerken van informatie zoals hierna wordt omschreven. Voor zover nodig, verklaart de cliënt door deze waar nodig de benodigde toestemming te hebben verkregen voor het verstrekken van persoonsgegevens.
20. De door de cliënt verstrekte persoonsgegevens kunnen op ieder moment verwerkt worden conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verwerking zal waar de cliënt dat aangeeft met diens instructies geschieden, behoudens hierna genoemde uitzonderingen. De maatschap draagt zorg voor de juiste technische en organisatorische maatregelen om de door de cliënt verstrekte persoonsgegevens te beschermen tegen onbevoegde of ongeoorloofde verwerking, onverhoeds verlies, vernietiging of schade. De maatschap gaat er vanuit dat de cliënt haar tevens, waar nodig, machtigt om derden voor de opslag van deze gegevens in te schakelen, voor zover dat gebeurt in overeenstemming met het voorgaande.
21. De door de cliënt verstrekte gegevens kunnen gebruikt worden voor het verzenden van uitnodigingen, marketingmateriaal, juridische updates en andere publicaties waarvan de maatschap denkt dat ze voor de cliënt en/of diens vertegenwoordiger(s) interessant zijn. Indien de cliënt dergelijke informatie niet wenst te ontvangen, verzoekt de maatschap dat te melden bij de contactpersoon binnen SKE advocaten.
22. De persoonsgegevens van de medewerkers en/of door de maatschap ingeschakelde derden mogen door de cliënt slechts voor het uitdrukkelijke doel waarvoor die informatie aan hem/haar is verstrekt, gebruikt worden.
23. De in dit artikel gebruikte bewoordingen hebben, tenzij de context anders vereist, de betekenis zoals daaraan toegekend in de AVG.
Partners en werknemers
24. De bepalingen en bedingen van deze algemene voorwaarden gelden mede ten behoeve van de partners, vroegere partners, werknemers, vroegere werknemers en derden die door de maatschap bij uitvoering van een opdracht zijn ingeschakeld.
Aansprakelijkheid
25. De aansprakelijkheid van de maatschap ten opzichte van de cliënt, een persoon aan wie de maatschap op verzoek van de cliënt een advies heeft verstrekt en/of aan derden uit welken hoofde dan ook, is beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval onder de door de maatschap gesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. In geval van aansprakelijkheid zal ook het op basis van de beroepsaansprakelijkheidsverzekering verschuldigde eigen risico worden vergoed.
26. De cliënt stelt de maatschap schadeloos voor alle aanspraken en vorderingen van derden (inclusief de door de maatschap in verband daarmee te maken kosten) die op enigerlei wijze voortvloeien uit of verband houden met de door de maatschap voor de cliënt uitgevoerde opdracht.
27. De maatschap is door de cliënt gemachtigd eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden namens de cliënt te aanvaarden.
Intellectuele eigendom
28. Het auteursrecht op alle door of namens de maatschap bij de uitvoering van de opdracht opgestelde documenten berust bij de maatschap. Behoudens de verplichtingen van de maatschap met betrekking tot de geheimhouding en expliciete afspraken in afwijking daarvan, is het mogelijk dat (gedeeltes van) documenten die voor een cliënt zijn opgesteld voor een andere cliënt gebruikt worden.
Beëindiging werkzaamheden
29. Zowel de cliënt als de maatschap kan de opdracht beëindigen. De maatschap zal daarbij een redelijke termijn in acht nemen. De maatschap zal in de regel een opdracht alleen beëindigen als daarvoor een goede reden is, zoals het achterwege blijven van betaling van declaraties of als de cliënt verlangt te handelen op een wijze die in strijd is met de professionele verplichtingen van de maatschap. Als de maatschap besluit de opdracht te beëindigen, moet de cliënt het uitstaande honorarium en uitstaande verschotten alsmede het nog niet gedeclareerde honorarium inclusief verschotten nog steeds voldoen.
30. De maatschap is gerechtigd het dossier van de cliënt onder zich te houden totdat alle declaraties zijn voldaan.
Cliënttevredenheid en klachtenregelingen
31. De tevredenheid van cliënten acht de maatschap van groot belang voor de praktijkvoering. Teneinde daarin inzicht te verkrijgen, wordt voorafgaand aan of na sluiting van het dossier een korte questionnaire opgestuurd aan de cliënt met het verzoek deze in te vullen in het kader van ons doorlopende cliënttevredenheidsonderzoek. Invulling is vanzelfsprekend niet verplicht, maar wordt gewaardeerd. De resultaten worden uitsluitend gebruikt ter verbetering van de kwaliteit van dienstverlening.
32. Met eventuele klachten kan de cliënt zich in elk stadium van het geding wenden tot de klachtenfunctionaris van de maatschap, mw. Mr A.M. de Koning. Ingeval van een klacht tegen deze, kan de cliënt zich richten tot Mr R.J. van Eenennaam. De interne klachtenregeling is te vinden op de website van de maatschap (www.ske-advocaten.nl) en deze is ook op te vragen bij Mr De Koning en/of Mr Van Eenennaam.
33. Sorteert gebruikmaking van de interne klachtenregeling onvoldoende effect, dan wordt de cliënt desgewenst door de klachtenfunctionaris gewezen op en begeleid bij gebruikmaking van klachtenregelingen buiten het kantoor van de maatschap, zoals de Deken van de plaatselijke Orde van Advocaten of de civiele rechter (bij een declaratiegeschil).
Toepasselijk recht en bevoegde rechter
34. Deze algemene voorwaarden zijn op iedere door de maatschap aanvaarde opdracht van toepassing, inclusief eventuele aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten. Op de opdracht en deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing. Geschillen tussen de cliënt en de maatschap worden uitsluitend voorgelegd aan de bevoegde rechter te Den Haag, met dien verstande dat de maatschap zich mag wenden tot een andere bevoegde rechter.
35. Als door een rechter enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig of in strijd met de wet wordt verklaard of als enige bepaling anderszins niet ten uitvoer gelegd kan worden, blijven de overige bepalingen onverkort van kracht.
Sluiting / archivering / vernietiging dossiers
34. Van de sluiting van een dossier wordt schriftelijk bericht gedaan aan de cliënt. Na sluiting blijft het dossier gedurende de wettelijk voorgeschreven termijn bewaard. Na ommekomst van de bewaartermijn wordt het dossier vernietigd.